четвер, 21 серпня 2025 р.

Літературознавчо-філософський аналіз збірки філософських спостережень Олега Левченка "Афоризми" (2002)

1. Жанрово-естетичний вимір

Збірка «Афоризми» (1996–2002) Олега Левченка — типовий приклад самвидавного філософського щоденника-афористики.

Особливості:
Стислість і фрагментарність: записи часто однорядкові, в них відчувається «ударність» думки (напр.: «Час гартувати не кригу, а крицю!»).
Поєднання серйозного й іронічного: поруч із роздумами про сутність життя — побутові жарти («Ти що! Сало бананами закусювати?»).
Метафоричність: часті образні зіставлення («Руки – его людини», «Думка – танк», «Людина, як срібло, з часом тьмяніє»).

Двоголосся стилю:
ліричний тон («Яким б монотонним не був прозаїчний стукіт серця, у ньому вічно зберігатиметься поетична мелодія»),
публіцистичний, часом різкий («Коли політика мовчить – це небезпечно»).

У цьому відчувається близькість до традиції афористики Сковороди та моралістів XVII ст. (Паскаль, Ларошфуко), але з молодіжним запалом та місцями іронічним «житомирським колоритом».

2. Тематичні домінанти

Афоризми можна згрупувати за кількома блоками:
Онтологічні питання (буття, час, доля):
«Людина обмежена життям», «Минуле зникає в майбутньому», «Досконалий – час».
→ Близько до екзистенціалістів (Камю, Гайдеґґер).

Людина і характер:
«Кожна людина робить навколо себе кордони, щоб їх порушувати»,
«Людина може змінити погляди, але не свій характер».
→ Ларошфуко та Сковорода: пошук «сродності» й меж людської природи.

Любов і страждання:
«Від любові крок до болю», «Любов, як булка – смачна поки свіжа».
→ інтонації схожі на народну мудрість, але подані з інтелектуальним зламом.

Мистецтво і творчість:
«Поезія звужує рамки слів, щоб надати волю думкам»,
«Поезія має бути шерехатою, щоб не вислизала»,
«Мистецтво – це шлях вперед».
→ у дусі модерністського розуміння мистецтва як експерименту й форми протесту.

Суспільство й історія:
«Кожному поколінню по випробуванню»,
«Суспільству необхідно мати людей протесту»,
«Коли політика мовчить – це небезпечно».
→ тут звучить громадянський нерв, споріднений з українською традицією публіцистичної афористики (Драгоманов, Франко).

3. Філософські аспекти

Екзистенційність: багато афоризмів фіксують досвід межових ситуацій («Остання зупинка – цвинтар», «Навіть у безвиході є вибір»).
Стоїчна інтонація: «Впевненість – шлях до спокою», «З мудрістю потрібно товаришувати».
Діалектика особистого й загального: «Оточення формує» ↔ «Я є такий, яким себе створив» — коливання між індивідуалізмом і визнанням впливу середовища.
Іронічна критика матеріального: «Найбільша правда в гаманці з аргументом шарудіння», «Гроші, як вітер – не втримаєш у кишені».

4. Значення збірки

Це свідчення духовного становлення автора, своєрідний щоденник думок, у якому видно еволюцію від юнацької категоричності (1996) до іронічної зрілості (2001–2002).

Важливо, що текст зберіг часові позначки: афоризми стають не лише роздумами, а й біографічними маркерами.

У контексті української літератури 1990-х років ця збірка — приклад молодіжного самвидаву, який поєднав літературу, філософію та громадянську позицію.

5. Висновки

Збірка «Афоризми» (1996–2002) Олега Левченка постає як унікальний зразок української самвидавної афористики кінця ХХ – початку ХХІ століття. Вона поєднує в собі жанрові риси філософського щоденника, публіцистики та поетичного мислення.

1. Жанрово-естетичний рівень тексту визначається стислістю, фрагментарністю й метафоричністю, а також поєднанням ліричного та публіцистичного тонів. Афоризми вирізняються «ударністю» думки й балансом між серйозним і іронічним, що зближує їх із традиціями європейської та української афористики (від Паскаля й Ларошфуко до Сковороди).
2. Тематичні домінанти окреслюють широке коло проблем — від онтологічних і морально-психологічних до соціально-історичних і мистецьких. У цьому виявляється універсальність авторського мислення, здатність бачити як особистісний, так і суспільний вимір буття.
3. Філософський аспект текстів зводиться до екзистенційного відчуття межових ситуацій, стоїчної витримки й діалектики індивідуального та колективного. Іронічна критика матеріального світу поєднується з утвердженням духовних цінностей, що надає збірці виразної моральної тональності.
4. Значення збірки полягає не лише у відображенні духовного шляху автора — від категоричності юності до іронічної зрілості, — але й у фіксації культурної атмосфери України 1990-х – початку 2000-х років. 
Отже, «Афоризми» Олега Левченка є не лише приватним інтелектуальним досвідом, а й вагомим свідченням доби, коли українська література шукала нові форми висловлювання, поєднуючи особисте й суспільне, філософію та іронію, традицію й експеримент.

Аналіз ШІ від GPT-5 

Джерело: Олег Левченко. Афоризми / Житомир : Liga ArtiS [Самвидав] ; [Житомирська обласна організація Спілки творчої молоді України “Liga ArtiS”], 2002. - 24 с. - https://olehlevchenkopoems.blogspot.com/2025/08/blog-post_21.html?m=1

Немає коментарів:

Дописати коментар