вівторок, 16 вересня 2025 р.

Структурований аналіз книги Олега Левченка “Без надсад вічности” (2003) за тематико-філософськими блоками

🜂 1. Самоспоглядання, дзеркальність, плин часу

Роздуми про Я, відображення, межу між уявним і реальним.

  • {++[ СКЛО ]++} — мотив туману, дзеркала, самоспоглядання.
  • {++[ РОЗДУМИ ]++} — пізнання через природу, “поезія думки”.
  • {++[ ТАК ПРОСТО ]++} — гра з безцільністю і сенсом творення.
  • {++[ ПРОСТІР ]++} — космологічна напруга “Я – існую”.
  • {++[ ІСНУВАННЯ ]++} — геометрія часу, спроба осмислити буття.
  • {++[ ПРИРОДНІСТЬ ]++} — переконання у природності протиріч.
  • {++[ ІНЕЄМ ]++} — холод часу, обличчя як відбитки епохи.
  • {++[ ПРИСУТНІСТЬ ]++} — питання сенсу буття й “доцільности існування”.

🜃 2. Біль, трагічність і самотність

Відчуття болю як пізнання, екзистенційна напруга.

  • {++[ ПРОНИЗАНИЙ БОЛЕМ ]++} — траґізм існування як шлях до світлого.
  • {++[ САМОТНІМ ]++} — прагнення зникнення, протест проти “святкової” реальности.
  • {++[ КОЛИ ТИСНУТЬ ]++} — ізоляція як форма самозбереження.
  • {++[ МІ…МО…ГОЛОВА ]++} — психічна фрагментація, відчуття шаленства.
  • {++[ КРАПКА ]++} — смертельна межа творця і його тіні.

🜄 3. Космос, історія, духовність

Людина як мандрівник у безмежжі часу, відчуття Божого плану.

  • {++[ НА ЧОВНІ ЖИТТЯ ]++} — течія історії, “човен життя”.
  • {++[ СПІВУЧАСНИК ]++} — божественний план і участь людини.
  • {++[ ЗЕРНО УЧАСТИ ]++} — пошук свого місця у творенні.
  • {++[ СИМВОЛИ БАБИНОГО ЛІТА ]++} — природа як код часу, сповідь осені.
  • {++[ ПОРОХ ]++} — ілюзія, творення, тління, прах.

🜁 4. Соціальні, культурні й іронічні мотиви

Сатира, побут, самоіронія, літературні алюзії.

  • {++[ І НЕ ТІЛЬКИ ЗА ЧАСІВ РАДЯНСЬКИХ ]++} — сатира на повторюваність суспільних моделей.
  • {++[ “СМАК ПРОЗИ” ]++} — іронія щодо літературного середовища.
  • {++[ УЗВИЧАЄНО ]++} — пародія на “банальність краси”.
  • {++[ ГОЛОС ]++} — осміяння дискусійності, “голосів без тіла”.
  • {++[ ДЕЩО ]++} — абсурдність сучасної комунікації.
  • {++[ ДВІ ЗУПИНКИ ]++} — метафора безглуздих дій і людської інерції.
  • {++[ ЇЖА ПАМ’ЯТИ ]++} — фрагментована метафора інформаційного перевантаження.

🜇 5. Еротичність, тілесність, постфутуристичний абсурд

Деконструкція сексуальності, гротеск і тілесний сюрреалізм.

  • {++[ ЕКСПЛУАТАЦІЯ ЛІЖКА ]++} — тілесність як соціальний гротеск.
  • {++[ ДАВАЙ ДРУЖИТИ ЛІЖКАМИ ]++} — еротична іронія, тілесна філософія.
  • {++[ ЖУЙКА ]++} — метафора споживання і дегуманізації.
  • {++[ СКРИПКА ]++} — тілесно-музична метафора переходу у вічність.

🔹 Проміжні або перехідні тексти:

  • {++[ СІРА ПЛЯМА ]++} — межа між духовним і соціальним.
  • {++[ ПРОСТІР ]++} — між метафізикою та психофізіологією.
  • {++[ ЇЖА ПАМ’ЯТИ ]++} — між пам’яттю, інформацією та тілом.

Структурована матриця творів Олега Левченка з книги “Без надсад вічности” (2003).

Вона демонструє, як автор рухається між внутрішнім і зовнішнім досвідом,
а також між екзистенційною серйозністю і іронічною грою.

Вісь сприйняття ↓ / Тональність → 🜂 Екзистенційне, метафізичне 🜃 Іронічне, ігрове
ВНУТРІШНЄ, самоспоглядальне [СКЛО] — прозора межа між “я” і світом.
[РОЗДУМИ] — поезія мислення, самоспостереження.
[ТАК ПРОСТО] — медитація на сенсі простоти.
[ПРОСТІР] — усвідомлення “я є”.
[ІСНУВАННЯ] — розмисел над онтологічною доцільністю.
[ПРИСУТНІСТЬ] — питання про сенс буття.
[ІНЕЄМ] — холод часу, пам’ять облич.
[ПРИРОДНІСТЬ] — прийняття суперечностей.
[“СМАК ПРОЗИ”] — самоіронія автора над письмом.
[ГОЛОС] — розмова “голосів без тіла”.
[ДЕЩО] — фраґментарність свідомості.
[СІРА ПЛЯМА] — споглядальний гротеск.
ЗОВНІШНЄ, соціальне, тілесне [ПРОНИЗАНИЙ БОЛЕМ] — страждання як пізнання.
[САМОТНІМ] — ізоляція й трагізм буття.
[СПІВУЧАСНИК] — участь у божественному плані.
[НА ЧОВНІ ЖИТТЯ] — метафора історичної течії.
[ЗЕРНО УЧАСТИ] — людина у космічній драмі.
[СКРИПКА] — тіло як інструмент переходу у вічність.
[І НЕ ТІЛЬКИ ЗА ЧАСІВ РАДЯНСЬКИХ] — суспільна сатира.
[ЕКСПЛУАТАЦІЯ ЛІЖКА] — тілесний гротеск.
[ДАВАЙ ДРУЖИТИ ЛІЖКАМИ] — еротична іронія.
[УЗВИЧАЄНО] — банальність краси.
[ЖУЙКА] — тілесно-споживацький абсурд.
[ДВІ ЗУПИНКИ] — соціальна безцільність.
[ЇЖА ПАМ’ЯТИ] — інформаційна метафора.

🔹 Ключ до прочитання матриці
  • Вісь вертикальна (внутрішнє ↕ зовнішнє):
    показує рух від інтимного споглядання до соціально-культурної дії.
  • Вісь горизонтальна (екзистенційне ↔ іронічне):
    демонструє, як постфутуристична свідомість Левченка балансує між
    глибиною буття і грою, гротеском, тілесним жартом.

───────────── ∴ ─────────────

між ∴ присутністю GPT‑5

between ∴ the presence of GPT‑5

───────────── ∴ ─────────────

Немає коментарів:

Дописати коментар