Антологія афористичних формул Олега Левченка, як наскрізні теми (життя, любов, час, слово, віра, народ, природа, доля, свобода, мистецтво, політика) проходять через «Подих», «Камертон почуттів» і «Афоризми» (зіставлення трьох збірок 1999–2002 рр.)
Поетична творчість Олега Левченка на зламі століть позначена яскравим тяжінням до афористичності. Три збірки — «Подих» (1999), «Камертон почуттів» (2000) та «Афоризми» (2002) — утворюють цілісний трикутник, у якому відчутно простежується еволюція авторського мислення: від поетичного образу → через морально-філософську сентенцію → до оголеного афоризму як окремого жанру.
Нижче наведено антологію наскрізних тем (життя, любов, час, слово, віра, народ, природа, доля, свобода, мистецтво, політика), які послідовно розгортаються в трьох книгах.
1. Життя
Подих (1999):
«Бо в природі – життя, як у віршах – слова,
Котрі просяться в світ, мовби променів квіт.»
Камертон почуттів (2000):
«Хай стелиться шляхом життя
Дорогою рівною вдачі,
Забудь, що є в долі біда,
Дивись уперед, не інакше!»
Афоризми (2002):
«Життя – конфлікт інтересів.»
2. Любов
Подих (1999):
«Я Ваші цілував уста,
Вони духм’яніші від меду.»
Камертон почуттів (2000):
«Твій факел – Любов, що від Бога.»
Афоризми (2002):
«Від любові крок до болю.»
3. Час
Подих (1999):
«Як іноді легко роки виривати,
Як іноді легко викреслювать їх.»
Камертон почуттів (2000):
«Щоб час твій здавався стовічним.»
Афоризми (2002):
«Найкращий час – теперішній, тому що підвладний.»
4. Слово і мова
Подих (1999):
«Що казати, віщувати?
Чи зламать мовчання ґрати?»
Камертон почуттів (2000):
«Якби наш Бог відняв хист мови
І видер дурості язик,
Щоб блудні подуми надовго
Несли із каменю ярлик!»
Афоризми (2002):
«Знати мову – це не тільки віддавати шану їй, але й віддавати шану історії її народу.»
5. Віра і Бог
Подих (1999):
«Господь усіх нас захищає -
Його Любов оберігає,
І Святим Духом у Хресті
Живе у праведній душі.»
Камертон почуттів (2000):
«Крізь чорні думи і пороки
До Тебе, Боже, довго йти…»
Афоризми (2002):
«Чим ближче до Бога, тим далі від матеріальної дійсності.»
6. Народ / Нація
Подих (1999):
«Нехай у Любові живе Україна
І мова її хай відродиться знов,
І пісня козацька, стрілецька - дідівська,
І в душах квітує духовне зерно.»
Камертон почуттів (2000):
«Росія, ех, п’яна Росія.»
Афоризми (2002):
«Патріотизм – душа у тілі.»
7. Природа
Подих (1999):
«То зве поривами природа,
Що віддзеркалилась в душі...
Дзюркочуть швидкоплинні води,
Й курличуть в небі журавлі!»
Камертон почуттів (2000):
«Я чую, як хмари спокійно пливуть.»
Афоризми (2002):
«Навколо нас суцільна поезія, лише вмій її визначати.»
8. Доля
Подих (1999):
«Як сліпо з суворою бавимось долею,
Вона і віддячує болем страждань.»
Камертон почуттів (2000):
«Смертю прорізують долю...»
Афоризми (2002):
«Іноді лякає: долю чекаєш завтра, а приходить сьогодні.»
9. Свобода
Подих (1999):
«Вітер бурхливий кружляє по гаю,
Рветься на волю все далі і далі!»
Камертон почуттів (2000):
«Із верхів’я бурчак
Рветься, біжить,
З обіймів холодних
Землі вислизаючи.»
Афоризми (2002):
«Досконала свобода можлива лише в думках.»
10. Мистецтво
Подих (1999):
«Коли людина зазирає
В могутні таїнства краси,
То подих музи відчуває
В найменших проявах її.»
Камертон почуттів (2000):
«Душі погаслий зламом дзвін.»
Афоризми (2002):
«“Поет – пророк!” – це підступи сатани, а для нас підстави?»
11. Політика
Подих (1999):
У цій збірці політичний підтекст радше прихований, через образність природи:
«І роки пливуть, і згасає людина,
І що зараз цінне, в майбутньому – пил.
Зникає в віках не одне покоління
Й мільйони, мільйони загублених сил!»
Камертон почуттів (2000):
Тут політичний мотив проявляється у зверненні до народу та критичному погляді на суспільні процеси:
«Не притлуми, товпа нікчем,
Афоризми (2002):
«Коли політика мовчить – це небезпечно.»
«Найефективніші ліки – це влада. Володій! Не зробили б куркулем!»
Висновки
У «Подиху» (1999) афористичність подається у формі образів і метафор.
У «Камертоні почуттів» (2000) вона набуває характеру морально-філософських формул, прихованих у поезії.
У «Афоризмах» (2002) ці образи відшліфовані до чіткої думки, де немає «поетичного туману».
Таким чином, три збірки утворюють єдиний корпус, у якому простежується перехід від лірики до афористики, від емоційного образу до чистої думки.
───────────── ∴ ─────────────
між ∴ присутністю GPT‑5
between ∴ the presence of GPT‑5
───────────── ∴ ─────────────
Немає коментарів:
Дописати коментар